Wednesday, March 30, 2011

Sabar menghadapi musibah

ihsan google



Firman Allah SWT,

Maksudnya : Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (surah Al-Baqarah ayat 155)

Huraian ayat

Dalam ayat ini Allah SWT menegaskan bahawa orang-orang yang beriman itu pasti akan dikenakan ujian ke atas mereka yang berupa ketakutan terhadap musuh dalam peperangan, mereka akan diuji dengan kelaparan atau kemiskinan yang di sebabkan keadaan ekonomi yang tidak menentu, akan diuji dengan kekurangan harta akibat hilang atau pun musnah, akan diuji dengan kehilangan jiwa orang-orang yang disayangi dan akan diuji dengan kekurangan hasil tanaman seperti buah-buahan disebabkan kemarau yang berpanjangan atau banjir besar yang memusnahkan.

Dengan ujian-ujian yang seperti ini, Allah SWT mahu melihat siapa di kalangan hamba-hambaNya yang memiliki kesabaran. Ciri-ciri orang yang sabar dijelaskan pada ayat yang berikutnya,

Maksudnya : (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun".(surah Al-Baqarah ayat 156)

Huraian ayat

Dalam ayat ini Allah SWT menjelaskan orang-orang yang sabar itu apabila mereka ditimpa musibah mereka akan mengucapkan Istirja’ iaitu "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun".

Inilah yang membezakan orang-orang yang beriman dengan orang-orang yang tidak beriman. Orang-orang yang tidak beriman apabila menerima musibah, mereka akan cepat berputus asa sehingga ada di kalangan mereka yang membunuh diri. Nabi saw mencela orang yang mati membunuh diri sebagaimana hadis,

من تردى من جبل فقتل نفسه فهو فى نار جهنم يتردى فيها خالدا مخلدا أبدا , ومن قتل نفسه بحديدة فحديدته فى يده يتوجأبها فى نار جهنم خالدا مخلدا فيها أبدا

Maksudnya : Barangsiapa yang terjun dari gunung lalu mati, maka dia akan dihumban dalam neraka Jahannam dan akan tinggal di sana kekal abadi selama-lamanya. Dan barangsiapa yang membunuh diri dengan besi, maka besi di tangannya itu nanti akan ditusukkan dalam badannya sendiri di neraka Jahannam dan kekal dia di dalamnya selama-lamanya. (HR Bukhari, Muslim, Tirmizi dan Nasae’i)

Wallahualam.

sekadar berkongsi

0 berkata-kata: